På möte i Finland

 
Alltså norrmän är bra snygga... jösses. I dag hade vi möte i Finland, alla länderna. Det tog bara en minut att gå dit. Press- och kulturmänniskorna från alla de nordiska ambassaderna hade möte och det bjöds på Fazer, finsk choklad. Sen fick vi se deras två bastuar och uteplatsen med ett magiskt träd.
 
Annars gick jobbet sådär i dag. Tänk att det kan vara så himla svårt att ha två språk i huvudet samtidigt. Det blir ju inte lättare när språken byggs på helt olika sätt heller. Inte nog med att jag stavar fel, särskriver och bygger meningarna bak och fram på grund av att jag bra har tyska i huvudet, jag börjar hitta på egna ord också! Det är helt omöjligt att sitta på jobbet och försöka skriva något på svenska när man tänker på tyska. Ännu mer omöjligt blir det om man ska översätta en tysk text till svenska. Svenska språket saknar ord! Det är bara så. Det finns sååååå många användningsbara tyska ord som jag saknar. Jag skriver något, tänker efter... Vadå? Heter det inte så? *Blundar, skakar på huvudet och tittar upp igen.... inser vad jag har skrivit* Waaaaaaaaaaaah. Det här med att kunna flera språk är överskattat. Eller kankse inte, jag verkar ju inte kunna flera språk. Jag kan bara ett. Mitt eget.
 
I dag är det semmeldagen och det måste ju firas, även om jag inte är i Sverige. Det tyckte minsan min medpraktikant också för hon hade lyckats hitta en glutenfri brödbulle i mataffären (den tredje praktikanten är glutenintollerant) och lite marsipan som hon tog med till jobbet. Hon kallade det för nödsemla. Eftersom vi inte hade grädde tog vi en banan och skivade och la på marsipanen. Det blev typ en semla.
 
 
Marsipan-banan-nödsemla
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0