Speachless

¡Vamos ala Playa!

Vi har rört oss ner från bergen nu, ända ner till havet. Nu väntar en vecka salt i ögonen och sand överallt. Jag kommer troligen få vatten i örat och bli döv igen. Men vad gör det? Om två veckor åker jag hem igen. Hem till det som inte varit hem på hela sommaren. Hem till en rätt tom lägenhet. Hem och bygga upp hem igen. ¡Vamos!

Att balansera på gränsen

Idag spenderade de 20 minuter på att bygga ett solskydd som vi kunde sitta under när vi åt vår medhavda lunch. Vi började med att vandra på en stig och tillslut fick vi faktiskt använda händerna för att ta oss ända upp. Väl uppe på berget tog det oss (läs dom) en halvtimme att bestämma var vi skulle sitta. Här börjar sedan solskyddsbyggandet. En sjal över två stenar och en pinne i mitten. Nej inget bra, nya stenar. Ny pinne. Större pinne. Nya stenar. Tillbaka till de första stenarna. Det var bra som det var. Perfekt. Två stenar, en pinne och en ryggsäck håller upp sjalen. 30 cm över marken... Perfekt vinklad... om solen varit på andra sidan himlen. Jag måste skratta, efter den hårda kampen. Två viljor mot varandra, två hungriga barn och tålamod som fortare och fortare dunstar bort i solens heta strålar. Sen fick vi äntligen våra smörgåsar, i solen, men utsikt över gränsen till Frankrike.

Nytt berg - nya möjligheter

Nu har vi rört oss drygt tre timmar väster ut i Pyrenéerna och flyttat från det vackra huset uppe i bergen till en liten sagoby. Gatorna är precis så breda att man kan gå två i bredd och alla hus är rutiga av sten. Det ser ut som en uppbyggd turistattraktion med det lilla bageriet där invånarna (som alla såklart känner varandra) köper sitt frukostbröd. Men det är på riktigt. Vi är lägre ner och det är varmare men lika vackert. Idag packade vi halva huset och åkte en bit upp i bergen. Vid en flod parkerade vi farmor, farfar och lunchen. Min lilla familj och jag fortsatte uppåt tills vi kom till ett vattenfall. Där pausade vi och badade. Señor pappa och jag började klättra upp för vattenfallet och eftersom ingen av oss ville vara sämre tog vi oss en bra bit upp. Det var riktigt häftigt!

Vi tog oss ner till lunchen och hittade fullt med smultron. Jag visade barnen hur man trär dom på strå, svensk sommar i Spanien. De skrattade åt att jag trädde jordgubbarna på gräs och jag skrattade åt att de kallade smultron för små jordgubbar. När de stora starka männen somnat och låg och snarkade fint i solen (siesta är heligt, var du än är och vad du än gör) roade sig de små vid floden. I en plastmugg samlade vi grodyngel som nog hade det ganska trångt efter ett tag. De ska också göra siesta, sa min femåringen och ställde muggen på bordet. En mycket fin dag idag!

Pyrenees, on top of the world

Efter en väldigt svängig bilresa upp i bergen kom vi fram till ett vackert stenhus med träbalkonger och träluckor för fönstren. Den ligger mitt i en skidort och skulle vara en dröm på vintern. Inte för att det inte är fint nu, utsikten är fantastisk! Det här med att vandra i berg med små barn var inte så tokigt ändå. Första dagen åkte vi mest bil upp och sen hade vi picknick och badade i en iskall flod. Sen krånglade vi oss genom en brant och kom fram till ett vattenfall. Det var så himla coolt att se och vattnet som kom direkt från bergstopparna var iskallt.

Nästa dag tog vi bilen till ett annat berg, så högt det gick. Sen fortsatte vi till fots rakt upp i över en timme och kom fram till en liten sjö som låg helt gömd och avskärmad från all civilisation. Runt om låg snödrivor och det gick knappt att fatta att man kunde ligga och sola i bikini och bada samtidigt som någon hade snöbollskrig bredvid. Jag gjorde en miniutflykt över toppen och såg nog det vackraste jag någonsin sett. En glaciär i bakgrunden, berg med vildhästar och snödrivor. Detta stod jag och stirrade på iförd bikini.

Det går knappt att förklara hur vackert och häftigt det är här men jag är så glad att jag får se allt detta. Jag som aldrig trodde att jag frivilligt skulle vandra runt med ryggsäck när jag kunde ligga på en sandstrand. Mui bien!

Bloggen fuckar lite så det där med bilder får vi hålla tummarna för...

https://cdn2.cdnme.se/1953199/7-3/pic_520912979606ee2a6b0e2668.jpg" class="image">

Packa - packa upp - packa nytt

Sex fina veckor har jag spenderat här i Barcelona och fyra har jag kvar. I tre av dom ska vi på semester. Först bär det av upp i bergen där vi ska vandra runt med vänner, bada i sjöar och titta på fin utsikt. Sedan blir det hav och sandstrand för hela slanten! Är rätt osäker på om det kommer finnas internet på något av ställena men det blir nog riktigt mysigt ändå. Jag klarar mig allt utan wifi... Eller det kanske är lättare sagt än gjort, som det mesta faktiskt är. Förutom packa pappas kappsäck då...

Ett helt okej liv ändå...

Jag solar, badar, leker med mina underbara barn och chillar med min helcoola spanska mamma. Jag åker till Madrid, Sitges, Costa Brava och hänger i Barcelona. Jag träffar vänner från överallt i hela världen. Jag har en grym sommar. Och imorgon, får jag finbesök. En mycket lycklig tjej rapporterar over and out från Spanien.